Profilaktyka w szkole

Aby nasze działania profilaktyczne  miały jak największe oddziaływanie szkoła realizuje międzynarodowy program kierowany do dzieci w wieku 10-14 lat oraz ich rodziców, którzy są świadomi  swoich potrzeb w zakresie wychowania dzieci.

Program Wzmacniania Rodziny –„ Miłość i Granice” zawiera esencję metod i form przyjętych w procesie edukacyjno-korekcyjnym na rzecz rodzin, w których rodzice w pełni  biorą odpowiedzialność za los i wychowanie swojego potomstwa. Bez względu na obecne: zaistniałe lub też nie, problemy ; wychowawcze, w komunikacji interpersonalnej, ryzykownych zachowaniach  itp., zachowania utrudniające dobre relacje na poziomie rodzic/rodzice/rodzina. Nie ma ograniczeń wiekowych dla rodziców, jedynie dziecko biorące udział w zajęciach winno być w wieku min. 10 lat max. 14 lat.

Celem nadrzędnym programu jest przygotowanie zarówno rodziców, jak i ich dzieci do pozyskania umiejętności praktycznych, które niewątpliwie wzmacniają i wspierają postawę prorodzinną i prozdrowotną. Jest on osiągany poprzez rozwijanie zdolności wychowawczych i sprawowania kontroli przez rodziców oraz udoskonalanie umiejętności interpersonalnych i indywidualny wśród nastolatków.  Przepracowanie całości materiału w kolejnych siedmiu  sesjach   (wspólnie rodzica i dziecka) pozwala na dogłębne zrozumienie zasad i norm współżycia w rodzinie przy zachowaniu poszanowania godności i potrzeb każdego członka rodziny , na miarę możliwości  i uwarunkowań społecznych.

Na przestrzeni kilku lat w szkole przeprowadzono już cztery edycje programu. Wszyscy uczestnicy po jego zakończeniu dostrzegali ogrom wartości  i umiejętności praktycznych z niego płynących. Najlepszym dowodem na te słowa jest wypowiedź jednej z mam , która uczestniczyła w programie razem ze swoim 14 letnim synem.

Mama 14-latka

Cieszę się, że miałam możliwość uczestniczenia w programie wzmacniania rodziny. Projekt jest bardzo uniwersalny, a doświadczenie zdobyte podczas spotkań można wykorzystywać nie tylko w relacji  z dziećmi, ale również w pracy czy kontaktach z innymi. Udział w programie uświadomił mi, że wiele problemów można zmniejszyć poprzez zupełnie inne niż dotychczas postępowanie rodziców. Dzięki niemu poprawiły się moje relacje z synem, a ja stałam się bardziej konsekwentna. Nauczyłam się także jak dobierać karę odpowiednią do przewinienia. U syna zauważyłam poprawę w  radzeniu sobie z presją rówieśniczą.

Uważam, że każda rodzina, w której jest nastolatek powinna skorzystać z możliwości udziału w takim programie. Poprawia on umiejętności wychowawcze rodziców, zwłaszcza w zakresie sprawowania kontroli oraz ustalania zasad dotyczących substancji psychoaktywnych.

 

Program w szkole realizowany jest dzięki wsparciu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Garwolinie przez trzy wykwalifikowane terapeutki Annę Czajkę-Popińską, Anettę Stobiecką-Donicz oraz Justynę Mikulską.

Profilaktyka w szkole
Skip to content